Direktlänk till inlägg 31 december 2013

Ett försök till sammanfattning av 2013.

Av Johannes Lindgren - 31 december 2013 16:28

Jag funderade på om jag skulle skriva en sammanfattning om året som gått. Jag funderade då på om jag verkligen kände att jag behövde göra det. Jag känner att man slösar så mycket tid och energi på att tänka på vad man kunde ha gjort och vad man önskar skulle ha varit annorlunda. Det känns inte fel att se bakåt för att se vad som har hänt och varför saker har blivit som det har, men att låta sig gräva ner sig i saker som har varit gör ju att vi inte koncentrerar oss på det som kommer och gör inte det bästa för att anpassa framtiden efter oss och våra egna behov. Plötsligt ringer framtiden på dörrklockan och då står man där utan att ha förberett sig. Man kan ju naturligtvis aldrig förbereda sig för allt som händer och inte heller för det som inte händer.

Med denna flummiga början kommer jag att fortsätta med att försöka beskriva och sätta känslor på vad som har hänt i och med mig under 2013.
Jag känner stor tacksamhet för hur jag har utvecklat mig själv och hur mitt sätt att handla och tänka har ändrat sig till en mer positiv kraft. En kraft som jag har lärt mig att hantera och tolka. Jag har lärt mig oerhört mycket om det känslor som uppkommer inom mig och varför och varifrån de kommer. Detta är dock bara början på resan som jag har löst biljett till, dessutom är det en otroligt spännande resa som kommer att pågå hela livet.
Det jag har lärt mig är helt enkelt ett nytt sätt att ta hand om mig själv på. Ett oerhört positivt sätt som dock kräver att jag är 100% ärlig mot mig själv och det är ju inte det lättaste att vara som de flesta vet. Det jag måste vara ärlig med är vad jag känner för det som händer med och runtomkring mig, helt enkelt känslor som uppkommer i olika sociala situationer och sammanhang och tankarna kring dessa. Även ärlighet i förhållande situationer gentemot nära, kära och folk som jag har runt omkring mig på ett eller annat sätt.

Något som jag också har varit med om under det gångna året är att jag lärt känna även andra i min närhet på ett annat sätt. Och detta har varit oerhört svårt för mig att göra. Jag har sett och känt saker som jag inte tycker om och saker som jag egentligen aldrig skulle ha trott att jag skulle känna. En hel del negativa känslor är det som har kommit upp i och med detta. Och negativa känslor har jag alltid haft ett speciellt sätt att handskas med som inte har varit bra för mig, handlingar och tankar som har varit ganska destruktiva och inte har varit på något sätt bra för mig förutom att jag nu kan ta med mig känslorna och känna igen det negativa tänket och handlingarna som jag glider tillbaka i under vissa mindre bra stunder. Detta är bra för att jag mår då bra när jag kan identifiera dem och göra något åt dem.

Många av människorna jag har mött under 2013 har jag lärt mig oerhört mycket av, både bra och dåliga saker. Jag gjorde min praktik på Nämdemansgården i Blentarp under höstterminen och många av dessa människor som jag har träffat där, både terapeuter och patienter har jag lärt mig oerhört mycket av. Jag blev mottagen på ett oerhört fint sätt av de flesta där och kände ett stort förtroende från alla. Detta är jag oerhört tacksam för. Tack!

Alla begår vi också misstag och så har även jag gjort under det gångna året, men om man hela tiden ser tillbaka och gräver ner sig i sina misstag så och önskar att man handlat annorlunda, hindrar du dig själv från att leva i nuet. Varje dag som kommer innebär en ny möjlighet att fortsätta på den inslagna vägen eller att börja om på nytt. För mig kommer 2014 handla mycket om att leva här och nu och ha en plan för framtiden och att vara öppen för nya intryck och ny kunskap. Bara jag tänker på det så känner jag en oerhörd framtids tro.

Det känns härligt! Tack för din visdom och lärdom 2013 men nu lägger jag dig bakom mig och ser fram emot 2014 och att krama ur så mycket som möjligt ur dig och låta dropparna falla där det hör hemma.
/ Johannes.

 
 
luvcatz

luvcatz

31 december 2013 16:35

Härligt inlägg!

Gott Nytt 2014 :)

http://www.luvcatz.bloggplatsen.se

Johannes Lindgren

31 december 2013 17:53

Tack så mycket. Gott nytt 2014 önskar jag dig med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johannes Lindgren - 19 juni 2014 14:33

Mycket av det man tänker stannar kvar mellan ens båda öron, i alla fall hos mig. På ett sätt är den inre monologen bra att ha men om den blir för tjatig så känner jag att det är något som jag kanske måste ändra på för att jag inte ska tycka att min i...

Av Johannes Lindgren - 7 maj 2014 23:16

Tre känslor! Tre känslor som rör sig inom mitt känslospektra just nu är: Lycka, Lust och trötthet. Detta känns som tre bra känslor att avsluta dagen med och att även ta med sig in i morgondagen. Dock kan jag lämna tröttheten i nattens ljus så att n...

Av Johannes Lindgren - 16 februari 2014 08:30

Kan man påverka livet i den riktningen man vill att det ska gå? Kan drömmar slå in? Det två frågorna tror jag kan ha samma svar. Jag tror att man kan påverka sitt liv och inriktning på det, jag tror på att drömmar kan slå in, bara man verkligen tror ...

Av Johannes Lindgren - 14 februari 2014 09:21

Ibland är livet mer nära än annars. För mig innebär det att det antingen är intressant och möjligheterna är större än vanliga dagar. Ibland kan det innebära att det är en jobbig tid i livet där man på något plan i livet inte kommer vidare, man får in...

Av Johannes Lindgren - 19 december 2013 11:22

Att gå omkring och må dåligt har vi alla gjort någon gång i livet. Någon mår mer dåligt än andra och någon mår oftare med tätare mellanrum sämre än någon annan. Det finns då en stor mängd människor som tar till olika medel för att må bättre, vissa ...

Presentation


En sida om mitt liv och vad jag stöter på under färden. Johannes Lindgren heter jag och är 38 år gammal. Har en underbar fru och ett hjärta som ägs av min dotter på 4 år. Är utbildad Behandlingspedagog.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards